با خواب‌رفتگی دست و پا چه کنیم؟

خواب‌رفتن، گزگز کردن و بی‌حسی دست و پا مشکل شایعی است که هر فرد در طول زندگی بارها با آن مواجه شده اما جای نگرانی ندارد و می‌توان با انجام چند راهکار از آن پیشگیری یا آن را درمان کرد.

با خواب‌رفتگی دست و پا چه کنیم؟

خانه ای برای اندیشمندان علوم انسانی چهارمحال و بختیاری| هر فردی در طول زندگی، بی‌حسی، سوزن‌سوزن‌شدن و خواب‌رفتن دست و پا را تجربه کرده است. عوامل متعددی از جمله فشرده‌سازی اعصاب شعاعی، عصب اولنار، نوروپاتی محیطی، مصرف برخی از داروها، کمبود ویتامین­‌های بدن و یا شیمی‌درمانی ممکن است باعث خواب‌رفتگی، گزگز و ضعف در اندام­‌های دست و پا و از بین رفتن عملکرد حرکتی شود. اغلب پیش آمده است که وقتی مدت زیادی می‌نشینیم یا می‌ایستیم ناگهان متوجه می‌شویم که یکی از پاها کار نمی‌کند! به اصطلاح پای ما خوابش برده است و برای مدتی عضو خواب‌رفته را نمی‌توانیم حرکت دهیم.

تصور غلط برخی از ما فکر می‌کنیم چون دست یا پای خود را جمع کرده‌ایم و خون کافی به رگ‌های آن ناحیه نمی‌رسد، دچار خواب‌رفتگی عضلات شده‌ایم اما این تصور درست نیست! در واقع وقتی عضلات شما به خواب می‌رود به این دلیل است که اعصابی که مغز را به آن عضو ارتباط می‌دهد به دلیل شکل نامناسب وضعیت شما فشرده می‌شود. به طور مثال اگر اعصاب پا برای مدتی فشرده بماند، حس چندانی در پای خود نخواهید داشت زیرا نمی‌تواند پیام‌های عادی خود را درباره اینکه پا، چه حسی دارد یا چگونه حرکت می‌کند به مغزتان برساند. نگذارید عضلاتتان بخوابد مرتب وضعیت نشستن خود را تغییر دهید. برای مدت طولانی پاهای خود را روی هم قرار ندهید. اگر شغل شما به‌گونه‌ای است که برای مدت طولانی در یک حالت باقی می‌مانید، فراموش نکنید هر چند وقت یک‌بار چند حرکت نرمشی ساده انجام دهید؛ می‌توانید برای یادآوری ساعت خود را کوک کنید تا هر ساعت به شما بگوید وقت حرکت کردن است.

درمان خواب‌رفتگی عضلات چیست؟ درمان کاملا بستگی به این دارد که چه چیزی باعث خواب‌رفتن عضلات شما شده است. ابتلا به دیابت، سندروم تونل کارپل، سکته مغزی و ام‌اس از جمله شرایطی است که می‌تواند باعث تشدید آسیب عصبی شود. اگر دیابت دارید، متخصص دیابت می‌تواند به شما در کنترل سطح قند خون و کاهش عوارض آن کمک کند. کمپرس گرم کمپرس گرم بهترین راه‌حل برای تقویت گردش خون در دست و پای خواب‌رفته است. استفاده از کمپرس گرم باعث افزایش گردش خون و بهبود عملکرد اعصاب شده و به درمان احساس بی‌حسی و یا خواب‌رفتگی دست و پا کمک می‌کند. یک کمپرس گرم تهیه کنید و آن را ۵ تا ۷ دقیقه در نواحی آسیب‌دیده قرار دهید. این کار را روزانه سه بار تکرار کنید تا درد و احساس خواب‌رفتگی دست و پا کاهش یابد.

حمام بانمک! نمک اپسوم یا نمک حمام (منیزیم سولفات)، حاوی مقادیر قابل‌ توجهی منیزیم است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. این نمک باعث ترمیم اعصاب ملتهب و آسیب‌دیده‌ای می‌شود که منجر به ایجاد احساس گزگز و بی‌حسی در عضلات شده‌ است. یک فنجان نمک اپسوم را در وان پر از آب بریزید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن غوطه‌ور شوید و حمام کنید. این کار را یک‌بار در روز انجام دهید تا گردش خون بهبود پیدا کرده و احساس سوزن‌سوزن‌شدن و خواب‌رفتگی‌تان کاهش یابد.

مدیریت درد پزشکان متخصص درد ممکن است داروهای بدون نسخه‌ای را برای بی‌حسی همراه با درد خفیف توصیه کنند، در حالی‌ که درد نوروپاتی شدیدتر ممکن است نیاز به مسکن‌های تجویز‌شده و یا درمان‌های موضعی داشته باشد. همچنین بلوک‌های عصبی یا پمپ‌های درد کاشته‌شده ممکن است به رفع مشکلات اساسی که باعث بی‌حسی و خواب‌رفتن دست و پا می‌شوند کمک کند. توان‌بخشی فیزیکی اگر به هر علتی علائم خواب‌رفتگی دست و پا زندگی روزمره شما را دچار مشکل کرده است، متخصصان توان‌بخشی، فیزیوتراپی یا کاردرمانی می‌توانند طی یک برنامه، تمرینات یا روش‌هایی را برای کمک به شما در جهت بهبود تعادل بدنتان تجویز کنند تا بتوانید از پس کارهای روزمره‌ خود برآیید.

فیزیوتراپی باعث بهبود توانایی تحرک و تعادل و همچنین توانایی شما در انجام کارهای روزمره‌ می‌شود. کمبود ویتامین یادتان باشد کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هم می‌تواند منجر به بی‌حسی و کرختی عضلات شما شود. ویتامین E، کلسیم (هیپوکلسمی) و منیزیم (هیپومنیزیمی) از جمله این ویتامین‌هاست. کمبود ویتامین B5 و B12 نیز می‌تواند منجر به کم‌خونی که یکی از دلایل خواب‌رفتگی دست و پاست، شود.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

دیدگاهتان را بنویسید